Radny Gminy Jedwabno Pan Stanisław Leszek Kowalczyk w związku z artykułem zamieszczonym na naszej stronie internetowej, przesłał nam swoje stanowisko z wnioskiem o jego publikację.

 

40dniNa stronie Gminy Jedwabno ukazała się relacja pt. ?Zabawa Karnawałowa w Nowym Dworze w dniach 12 i 13.02.2016 rok.? a w ?Tygodniku Szczytno? ukazał się artykuł pt. ? Biblijny konflikt ?, gdzie należy jednoznacznie stwierdzić przekłamanie w sprawie polskich tradycji i obyczajów.

Mianowicie w polskiej tradycji kult pieczenia pączków i faworków wiąże z czwartkiem poprzedzającym ?Wielki Post? a nazywany tradycyjnie ?Tłustym Czwartkiem?. Termin ten występuje nie tylko w Gminie Jedwabno, ale jest powszechnie używany w całej Polsce?. Natomiast okres czterdziestodniowego postu rozpoczął się w środę popielcową kończąc okres karnawału. W tym roku był to dzień 10 luty 2016 r.

?Karnawał, zapusty, ostatki? – czas zabawy

taniec_towarzyski

Należy zdecydowanie przypomnieć, iż tradycje związane z karnawałem oraz wielkim postem były kultywowane już w XVIII wieku. Według opracowania historycznego ?Warmiacy i Mazurzy? życie codzienne ludności wiejskiej w I połowie XIX wieku? praca zbiorowa pod redakcją Bogumiła Kuźniewskiego wydana w 2002 r. , występował min. taki termin jak ? Zapusty?, gdzie przez ostatnie trzy dni karnawału bawiła się cała wieś. Przygotowywano lepsze jedzenie, piekło pączki i ?plince?. Na Warmii zapusty – to ostatni dzień karnawału a zabawę nazywano giełdą. Na zapusty wszyscy smażyli pączki. Po obiedzie kobiety przychodziły do mężczyzn, niosąc w fartuchu pączki. Po zjedzeniu pączków odbywały się zabawy przy muzyce kapel. Zabawa zapustowa kończyła się o północy we wtorek. Następny historyczny termin to ?Popielec?, który zaczynał wielki post. Popielec na Warmii nazywano ?suchą środą? , a na Mazurach ? popielnikiem. Po powrocie z kościoła popiołem drzewnym szorowano garnki i patelnie na znak, że zaczyna się czterdziestodniowy post. Nie jedzono mięsa nawet w niedzielę. Czas wielkiego postu był nie tylko czasem pokuty, ale wzmożonego miłosierdzia. Chorym i biednym noszono masło, jajka, ryby oraz bochenki białego chleba. Chętniej niż zazwyczaj obdarowywano też żebraków.

Podsumowując opisane wyżej dawne i dzisiejsze tradycje należy podkreślić, że zorganizowanie ?zabawy karnawałowej w Wielkim Poście? zostało uznane za dalece niestosowne i wywołało ogólne oburzenie w sferze religijno-społecznej.